De siste årene har man sett en økning i antall personer som trenger hjelp med mental helse, fysisk helse og en kombinasjon av de to. Det er ofte snakk om at folk går på akkord med seg selv i så mange år at kroppen tilslutt sier stopp. Problemet er derfor kjent, men å finne en god løsning er verre.

Flere kjendiser slik som Elvis, Robin Williams, Michael Jackson og flere andre har gått bort enten direkte på grunn av mentale problemer og utbrenthet eller indirekte på grunn av dette. Dette har til en viss grad hjulpet med stigma som henger ved slike diagnoser og problematikk. Men det største problemet er fremdeles at folk stiller for høye forventinger til eget liv og andres liv. Det er ganske vanlig at folk sier: ”Før tiden så hadde ikke folk slike problemer”, noe som svært ofte virker mot sin hensikt.

Dessuten vet vi ikke om folk hadde slike problemer før i tiden. Dette var ikke noe man snakket om  og det ble ikke registrert slik det blir i dag. Før i tiden ble ikke folk så gamle og i tillegg jobbet de på en helt annen måte. Det er andre regler og andre måter å jobbe på nå og vi jobber ofte på måter som kroppen vår ikke er beregnet på. Dermed får vi en helt annen slitasje på kroppen og ikke minst på hodet.

Det gjelder derfor å tenke nytt når man skal legge opp hverdagen så man ikke havner i en situasjon med for høy belastning på kroppen og sinnet. Kroppen klarer å være stresset i en kortere periode og kan leve med en overbelastning i en kortere periode, så det er ikke slik at man ikke kan ha stress før en deadline. Det som er viktig er at dette er unntaket og ikke regelen.

Alle snakker om trening når de snakker om et sunt liv, med som mål om å unngå utbrenthet. De aller fleste tenker på tradisjonell trening som å løpe, sykle eller trene styrke. Dette er selvsagt viktig, men det passer ikke for alle. Å legge inn en kort gå tur, med litt tempo, kan være nok til å man får positive helsegevinster. Og for å få til dette så behøver man ikke å gjøre mer enn å parkere lengst borte fra inngangen til jobben. Da må man gå litt ekstra, får litt ekstra helsegevinst og kan roe deg litt ned.  Noen velger å trene mer og det er selvsagt positivt, men igjen; ikke la noen andre gjøre livet ditt enda mer stressende ved å legge til flere oppgaver du må løse.

Det gjelder også å ta pauser.  Sett grenser for deg selv så du ikke jobber for lange dager. Du bør prøve å legge inn minimum to dager helt fri fra jobb pr 8 dager. Når du ikke er fysisk på jobb bør du begrense hvor ofte du sjekker e-posten eller annet jobb relatert. Det kan også være lurt å ikke bruke Facebook eller andre sosiale medier etter kl. 21. Dette kan hjelpe deg til å få en bedre nattesøvn. Kvaliteten på nattesøvn påvirkes negativt av mobilskjermen og av skjermen til andre elektroniske enheter.

Legg inn tid til å drive med det du liker. Eller du kan utfordre hjernen med sjakk, finn en lokalforening på sjakkforeningens nettside. Hvis ikke spill er din lidenskap, så bør du melde deg inn i bokklubb og prøve ut noen av bøkene som gjerne kommer i e-bok versjon så du får tilgang rett på din elektroniske enhet uansett hvor du er. Sjekk muligheten for å koble deg direkte opp mot en bokbutikk, slik som amazon eller bokkilden. Håndarbeid er også noe som gjerne hjelper å senke pulsen. Strikking, hekling og brodering er enkelt å lære seg takket være mange YouTube videoer, bøker og blader. Kanskje lære deg noen nye spill på de virtuelle kasinoene? Uansett hvilke aktivitet du velger å slappe av med, så husk at det skal være morsomt. Hvis det er for krevende så blir det enda en oppgave og enda en belastning.

Det er også viktig å ta hensyn til den mentale helsen. Den må trenes, vedlikeholdes og tas vare på. I en artikkel på forskning.no vises forskningsresultater hvor forskerne kan vise til at folk må ta individuelle valg for å ta vare på sin personlige helse. Sunn livsstil handler ikke om å følge mengden, men om å finne den rette måten for å ta vare på egen helse. Dette kan involvere bruk av alternativ medisin slik som aromaterapi, meditasjon og annet. Mange av disse metodene har vært brukt i mange hundre år i andre land, så ofte er det ikke snakk om New Age, men heller at man finner tilbake til noe som allerede har vært brukt.

Konklusjonen må derfor bli at det er mange måter å legge opp livet på så man kan forhindre utbrenthet og andre psykiske problemer som skyldes for mye stress. Det viktigste er at man finner sin egen måte å stresse ned på. Det er nemlig ikke sikkert at andre har svarene som hjelper deg.